Test af det nye setup (Sturup 15/8-2013 med TCD)
Så kom den første Trackday efter jeg havde fået justeret det hele ind. -Et enkelt smut forbi min mekaniker, hvor vi bla, fik skiftet olie, benzinfilter -lyttet efter mislyd (som viste sig at være min udstødningsmanifold der nægter at slutte 100% tæt når den bliver meget varm -pyha), samt skrue motorophænget fast (de underligste ting der rasler løs når man køre sin bil hårdt). -Til sidst en rensning af luftilteret, samt påmontering af mine “racer-hjul” -dvs de originale 111s fælge, -denne gang med Kumho V70a -Fordæk helt nye, men en anelse for brede (195), bagdæk brugt en enkelt gang, og iøvrigt 5år gamle, samt af deres “gamle” compound -K60… well ikke helt optimalt, men testes det skulle det da
Robert havde advaret mig om at man lige skulle lære bilen efter at have lavet så meget om på setupet. -Der ville nærmest være tale om en ny bil.
Det havde han sådan set også ret i. -Bilen føltes generelt mere “plantet” og langt mere styrevillig. -Den var således meget letteret at trække ind mod midten af svinget i Captains Hairpin (der hvor jeg tidligere fik lavet en lidt for vild overstyring). -Jeg valgte iøvrigt at køre hele trackdayen med samme dæmpersetup, dvs 8/19 forand og 5/19 bagpå, dæktryk (varm) foran: 1,3 bagpå: 1,5. -Næste trackday må så bruges på justere dette ind om nødvendigt -Denne gang var det vigtigt at blive fortrolig med bilen.
-Det gik relativt hurtigt med at blive fortrolig (et par omgange), dog lidt forstyrret af en bremselampe der havde besluttet sig for at lyse rødt af og til (kombineret med en underlig følelse i bremsepedalen på et tidspunkt). -Den underlige følelse forsvandt (var nok bare en lille sten/gummi eller lign der havde sat sig mellem skiven og klodsen), og lampen tror jeg lyste grundet ir på stikket -men skifter nok væsken inden næste gang alligevel.
En ting er hvordan det føltes, en anden om det i virkeligheden er hurtigere. -Well hurtig var den! -Søren der kørte den anden Elise der var med på dagen, “plejede” at være en spids hurtigere, men denne gang var det min der var en anelse hurtigere rundt på banen. -Der var iøvrigt ikke andet der var med denne gang, der kunne følge med de to Lotus’er
-Men nu er banen jo også nærmest som skabt til de små lette Elise’er.
Benyttede andet “stint” til at forsøge mig med lidt hurtige tider (de første 20 minutter brugt på at blive fortrolig med bilen igen). -Jeg lavede hurtigt en tid der var på linje med min tidligere hurtigste tid (1.12.5), og blev ved med efterfølgende at skære ca 0,5 sekund af omgangstiden. -Det hurtigste jeg endte på var 1.11.09 -Hele 1.5 sekunder hurtigere end min hidtil hurtigste tid på banen! -og der er mere at komme efter -Særligt da Sturup denne dag var meget glat, grundet den lige havde været brugt til drifting. Derudover var det begrænset for mange “clean laps” jeg fik efterfølgende. -Ikke hjulper at en Orange Clio der valgte at smide gearkassen i det ene sving (og dermed “snyde” os for 10 minutter
) -Håber dog at Michaels bil snart bliver god igen
Generelt må jeg dog sige jeg er meget imponeret over det nye setup, og tiderne beviste at det virkelig var noget der virkede -1,5 sekund hurtigere er ikke småting!. -Nu må målet været at få forfinet min settings for dæmperne, samt få tiden endnu længere ned
Tak til TCD for et godt arrangement -Som altid er der 100% styr på tingene.