Hej alle,
Jeg har gået i flere år, og overvejet et skifte til Stahlbus bremsenipler.
https://www.stahlbus.de/
Stahlbus nipler er todelte med en envejsventil, som forhindrer bremsevæske i at løbe ud, uden at bremsepedalen er aktiveret, når niplen er åbnet.
Jeg har lige taget tilløb og købt et sæt, da knægten er flyttet hjemmefra (han hjalp mig tidligere med skift af bremsevæske). Niplerne monteres på samme måde som de almindelige nipler, og når man vil udlufte bremsesystemet, kan man blot træde på bremsepedalen og så sørger ventilen i niplen for, at der ikke kan løbe luft baglæns, som man ellers skal undgå ved almindelige nipler.
En udluftning er dermed både nem og hurtig at gennemføre alene, idet man blot skal åbne niplen, forbinde et passende stykke slange til niplen, træde ca. 50 gange på bremsepedalen, efterfylde bremsevæske, træde ca. 50 gange mere og så efterfylde bremsevæske igen. Dette gentages i alle fire hjørner, og så er der skubbet ca. 4 * 250ml igennem systemet.
Nemt og hurtigt. En klar anbefaling herfra. Et sæt med fire ens nipler koster ca. en tusse med porto. Husk evt. også en ekstra nippel til koblingens slavecylinder. Elise S2 bruger 10*1*20mm foran og 10*1*16mm bagi (men 20mm passer også der).
Mvh,
Kasper