"Lotus should be racing - Lotus should be in motorsport".
Og det er de nu med Lotus Emira GT4 igen.
Bilen er udviklet sammen med RML (Ray Mallock Limited), som har en lang succeshistorie at bygge på.
https://rmlgroup.com/about/history
Bilen vejer 1330 kg, har Harrop kompressor, V6-motor med 450 HK, 500Nm og tørsumpsmøring, Hewland sekvential 6-trins gearkasse med paddleshift, LSD, Öhlins dæmpere, MoTec motorstyring og -digitalt dash, Bosch Motorsport ABS, yoke-rat, Michelin eller Pirelli slics og ultralette fælge mmm.
Bilen blev udleveret til kunderne midt i 2023.
GT4 er et BOP (balance of performance) mesterskab, så deltageerne kan blive pålagt at reducere motoreffekten eller øge vægten for at opretholde en vis jævnbyrdighed (og spænding for tilskuerne).
Den 11.-19.11.2023 blev det 70. Macau GP kørt.
Macau GP køres på en af de snævreste og sværeste gadebaner, man vel kan komme ud for.
Helt fint for de, som har god aerodynamik og motoren i midten.
(Macau er en tidligere portugisisk koloni, som i 1999 blev overdraget til Kina, men som nyder særlige økonomiske fordele under en høj grad af selvstyre. Turisme, spil og kasinoer udgør en stor indtægtskilde.)
I GT4-klassen var der to Emira'er i front både ved tidtagningen og i racet, der dog blev rødflaget efter 4 omgange ud af 8.
Gavan Kershaw (Lotus GB’s erfarne handling guru) blev set i pitten blandt alle kineserne.
https://media.lotuscars.com/en/news-art ... -prix.html
https://www.macau.grandprix.gov.mo/en/i ... &year=2023
https://www.youtube.com/watch?v=xUD9bSlcP08
https://www.youtube.com/watch?v=w1Xe4f2-X1o
Og prisen?
£179,000 plus tax and delivery i UK....
Men det er jo nok hvad en optimal banebil koster.
Til gengæld får man en af de smukkeste, ikke?
Bliver spændende at se hvordan det går, når Emira GT4 bilerne stiller op på banerne i Europa.
Victor