Dette er punkter som jeg har fået som input til hvor jeg hvor kan forbedre min køreteknik:
- 1:
Sid tættere på rattet. Din position er lidt laid back.
2:
Håndstilling altid kl. 9-3. Du flytter for meget rundt på dine hænder, men det skyldes at du sidder for langt væk fra rattet.
3:
Slip koblingen inden du styrer ind i et sving.
4:
Hvis du kører Lotus, så skal du ubetinget lære hæl-tå nedgearing. (se evt video fra drivingfast.net)
Nedgearing på langside skal være 5 - 4 - 3 - 2 og med slip af kobling imellem alle nedgearinger. Du skifter ned, men slipper ikke koblingen. Det gør at når du styrer ind og slipper kobling er motoren helt nede i tomgang og giver dig rigtig meget motorbremse på baghjulene.
5:
Rolig styring. Når du styrer ind i et sving skal styreudslaget være hurtigt men roligt. Igennem svinget skal styreudslaget så vidt muligt holdes konstant.
6:
Hvis du er gift har du lært at danse brudevals – og det er sådan du skal køre bil. Din bil skal ligesom dansepartneren føres blidt rundt, hun skal kunne mærke de små håndbevægelser der fortæller hende at nu skal vi til venstre / højre. Sagt på en anden måde – slap af og hav rolig kørsel, så bilen kan nå at følge med. Du skal ikke kæmpe med den.
--------------
En anbefaling er også at modtage undervisning af en professionel instruktør på en trackday el.lign. med erfaring fra raceverdenen mv. Det skulle give rigtig godt.
Når jeg får min egen Elise vil jeg klart huske og bruge nogle af jeres konklusioner fra denne diskussion!
Gert