Kørelys Elise s1

Tekniske forklaringer, illustrationer m.m. vedr. Lotus.

Kørelys Elise s1

Indlægaf Lars Bøving skrevet 16. mar 2023, 21:15

Hej
Har lavet kørelys på min Elise s1
Kan være andre kan få gavn af det så her kommer en beskrivelse.
Jeg har brugt olietrykkontakten til at styre det så når motoren kører og der er olietryk tænder lyset.
12 volt + og - har jeg taget ved at indsætte et ISO/DIN stik der hvor radioen for strøm ( Mit var ikke i brug da der ikke er radio i )
Til on/off af lys hvis man ikke vil have det tænder ved start har jeg brugt den ekstra kontakt der sidder helt yderste ved de andre kontakter, monteret det så den tænder lyset når kontakten ikke er aktiveret.
Bag på lyskontakten har jeg monteret et ekstra stikben i stikket og ellers loddet mig ind på blå ledning på lyskontakt.
På stikket til instrumentbordet loddet på brun/blå ledning for olietryk med en ensretter på.
Vedhæftede filer
IMG_2192 (1).jpeg
Kørelys 2.png
Brugeravatar
Lars Bøving
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. aug 2022, 14:56
Geografisk sted: Lyngby
Medlemsnummer: 853

Re: Kørelys Elise s1

Indlægaf jano skrevet 17. mar 2023, 10:37

smart... Men hvorfor ikke bare bruge, "+12v switched" spændingen? Den er også i DIN stikket.
Jano
flyvemaskiner,,, med og uden vinger! ;-)
Brugeravatar
jano
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 20. jan 2006, 10:24
Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 430

Re: Kørelys Elise s1

Indlægaf Lars Bøving skrevet 17. mar 2023, 16:46

Hej jano
Hvis jeg forstår dig ret vil dig give strøm der i stedet for bag på lyskontakte.
Jeg vil mene at hvis man gør det vil strømen skulle "baglens" igennem en 5amp sikring til baglyset før den når ud til alle de andre lyskilder. Tror den vil bliver overbelastet.
Og den ene baglygte vil have en sikring på 50 amp i stedet for 5 amp.
//Lars
Brugeravatar
Lars Bøving
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. aug 2022, 14:56
Geografisk sted: Lyngby
Medlemsnummer: 853

Re: Kørelys Elise s1

Indlægaf jano skrevet 18. mar 2023, 16:58

jeg mente til at drive et kørelys relæ,, istedet for olietrykskontakten.

Men fordelen ved olietrykskontakten er at lyset ikke burger kostbar startstrøm, det forekommer mig bare simplere at bruge tændingen til at styre relæet.
Jano
flyvemaskiner,,, med og uden vinger! ;-)
Brugeravatar
jano
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 20. jan 2006, 10:24
Geografisk sted: Bagsværd
Medlemsnummer: 430


Tilbage til Teknik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster

cron